Friday, June 17, 2016

Retro - 60-års bursdag!

1950-tallet har uendelig mye deilig RETRO å ta av!
Jeg gikk for bilrelatert til helgens 
60-års jubilant.



Det er alltid moro å lage kort på oppdrag, og jeg håper både de som skal gi bort kortet- og jubilanten - setter pris på det. 
Kortet er i alle fall unikt.
Og jubilanten skal feires i 50-talls stil! Så moro!


Jeg har snust rundt på internett og funnet detaljene jeg ville ha.
For meg er 50-tallet svære flak av amerikanse biler, store besinstasjoner, diners, jukebox og de flotte kjolene jentene hadde. Og ikke minst PIN UP jentene, enten de var tegnet eller fotografert.


Etter litt drodling kom jeg frem til dette designet 
hvor biler og en pin up spiller hovedrollen.


Både bilen og pin up-en har jeg laget i 3D:
jeg har skrevet ut 3 like store av hver og limt sammen de to øverste med 3D-puter, festet til den siste som bli bakside og som er limt fast til underlaget. Enkel og morsom effekt.


Kortet er dobbelt - og at den norske DAKOTAen pryder 
den ene siden, er ikke tilfeldig....


Ellers er det plass til å skrive en hilsen - og under har jeg sakset noen bilder fra ting som var den gang da.


Siden jubilanten ble født i 1956 har jeg tatt med noen 
fun facts på kortet:
Suez-krisen førte til bensin rasjonering... Og startet den Kalde Krigen!
Telegram var på moten (dette var lenge før mail, Facebook, Twitter, Instagram, MMS osv...)!
BILFÆRGEN mellom Norge-Danmark startet opp - Europa kom nærmere!


Norges Bank hadde 5-krones seddel!
Den største filmen het "Forbidden Planet" og var en spennende sci-fi!
LP-plater var tingen, og Elvis snurret og gikk de tusen hjem!


Jubilanten husker ikke noe som skjedd ei 1956 - men jeg håper han får en uforglemmelig fest og feiring!

No comments:

Post a Comment