Thursday, June 23, 2016

Runde Speltbrød med gresskaskjerner

SPELTBRØD 
er nydelig og passer til ost, spekemat eller 
som tilbehør til annen  god mat.
RUNDE speltbrød ser også litt rustikke ut.



Du trenger:
1 kg siktet speltmel
1/2 kg fullkorn speltmel
2 ts salt
1 pk (50 gram) fersk (eller tørr) gjær
1 liter lunket vann
Noen håndfuller gresskarkjerner



Sånn gjør du det:
Rør gjæren ut i vannet
Ha i alt det tørre og bland godt
Elte deigen godt i maskin - mulig du trenger et par håndfuller mel til
Deigen skal være glatt og blank

Settes lunt til heving i 45 min.


Ha deigen over på melet bakematte, del i 3 like store emner.
Elte disse godt og lage tre runde brød.


Legges til heving på smurt bakeplate eller bakepapir på bakeplaten.
Mulig det blir trangt med 3 stk på én plate, da får du bruke to.
Ha et håndkle over og la heve 30-45 min.


Det går også helt fint å elte en pølse og ha i en smurt brødform.


Formbrødet steker jeg ca 25-30 min og tar det ut av formen og steker det opp ned i nye 10-15 min for sprø og god skorpe.


Forvarm ovnen til 200°C.

Før steking snitter du toppen med en skarp kniv, og drysser du over litt speltmelt.
Stekes midt i ovnen i 30-45 min. eller til du synes de er gyldne og fine.
Bank litt på dem med en finger - de skal høres hule ut.



Avkjøles på rist og nytes med det man liker best!


Jeg sverger til Brunost når brødet er redd ut av ovnen...


No comments:

Post a Comment