Tuesday, July 14, 2015

Ratatouille - grønnsaksstuing med potensiale!

Le 14. Juillet!
Den franske nasjonaldagen 14. juli har blitt feiret siden 1880.
Jeg bestemte meg for at vi skulle spise god fransk middag for å delta i feiringen, og valget ble RATATOUILLE!


Har du ikke vært i Paris på 14. juli, bør du absolutt ta turen!
Først er det militærparade på Champs-Élysées med
 flyvåpnet i aksjon over Triumfbuen.



På kvelden er det et spektakulært fyrverkeri-show med musikk ved Eiffeltårnet.

Men altså, i dag er vi hjemme på Fossan, og vi skal spise 
 Ratatouille (jada, det er en Disney-film, også....).


RATATOUILLE er en klassisk fransk grønnsaksstuing. Det er vanlig 
å tilsette flere typer kjøtt etter ønske.
Jeg har oppskriften fra franske Madame B. og hun lager 
denne retten med kjøttdeig.


Til 4 personer:
600 gr. kjøtt-/karbonadedeig
1 stor gul løk
Tomatpurré
Ketchup
Tomat i boks
Ferske tomater
1 stor squash
2 fareglade paprikaer
1/2 glass kapers
En håndfull svarte oliven
Tabasco

Salt & Pepper (jeg bruker 5 Blend/Peppermiks)
Herbes de Provence (Provencekrydder)
Basilikum
Fersk persille


Skjær løken i små biter og fres den gylden i Rapsolje.
Hakk kjøttet i små biter og brun godt i panna før du blander den med løken.
Krydre godt med salt og pepper.

Ha så i 1 ss tomatpurré som du lar surre litt i panna.
Tilsett en god dæsj Ketchup, for å få litt sødme.
Ha i omtrent 8-10 dl. vann og ca 0.5 dl rødvin (for syre, alkoholen koker bort).
Røres godt.
Ha i så mye Tabasco du tørr (- jeg har i mye for jeg liker smaken).
Så tilsettes hakkede tomater i boks (for farge) 
og delte ferske tomater (for fylde i sausen). Jeg bruker ca 4-6 Cherrytomater i båter.
Skjær to halve paprikaer i biter (jeg bruker rød og oransje for fargen).
Tilsett et halvt glass kapers og en håndfull svarte oliven.
Tilsett krydder og rør godt rundt.
Retten ser nå ut som på bildet over.

La dette godgjøre seg litt på lav varme mens du skreller squashen.
Jeg bruker ostehøvel langsetter, og skiver den så for å ha i halve i gryta.


Dette tar ca 30 minutter. La i alle fall Ratatouillen kose seg på lav varme minimum 30 minutter. Jeg gir den 1 time slik at alle smaker blandes godt.


Når det er ca 15 min. igjen av koketiden, skive opp resten av squashen 
og ha i en god dusk klippet persille.


Serveres med ris, eller aller helst Coscos, og selvfølgelig en baguette.
Hos oss blir det også et godt glass rødt til.


Får du rester, eller velger du å lage ekstra mye? 
Denne retten er super som restemat og klarer seg bra i fryser'n.


Deilig måltid med mye smak.


Og, se den med en "fransk" film, som f. eks
A Good Year eller French Kiss?
***
BON APPÉTIT!


No comments:

Post a Comment