Monday, December 7, 2015

Kjappe og lettvinte rundstykker!

Kjappe og lettvinte rundstykker!



Så kom søndagen hvor fruen hadde glemt å sjekke frokost-beholdningen...
Det viste seg at det ikke var ett rundstykke igjen i fryser'n.

Da vare det bare å "Google" kjappe rundstykker, og jeg gikk for den første oppskriften jeg fant - og la til litt selv.

Oppskrift på 12 kjappe rundstykker:

3.5 dl lunkent vann
25 gr. fesrk gjær (evt ca halv pose tørrgjær)
250 gr hvetemel
250 gr sammalt hvete fint eller grovt
1 ts salt
2 ts sukker
3 ss olivenolje
En neve med gresskarfrø og en med gresskarkjerner

Pensles med egg og dryss over valmuefrø

Dette er så enkelt at selv min kjære tok del i bakingen!

Og sånn gjør du det:
Smuldre gjæren i en bakebolle og tilsett lunkent vann, rør ut.
Ha i sukker.
Tilsett alt det andre og elte i 5-7 minutter (med kjøkkenmaskin).
Deigen skal være sånn passe klissete.
Sett den til heving under plast i 30 min. eller til den har doblet størrelsen.
Ha så degen ut på en melet bakematte og kna skikkelig et par min. slik at du får ut luften av deigen.
Del i 12 like store emner og rulle disse runde og sett
på et bakebrett med bakepapir.
La heve i 30 nye minutter.
Sett stekeovnen på 225°C.


Pensle med egg og dryss over valmuefrø før du setter brettet midt i ovnen.


Rundstykkene skal steke i 12-15 minutter til de er gyldne.


La dem kjøles ned på en rist.
I mellomtiden kan du jo steke egg og bacon, så er frokosten klar til servering.


Kjempegode ble rundstykkene i alle fall!

No comments:

Post a Comment