Sunday, October 26, 2014

Speltbrød

Supergodt, saftig og lettlaget
Speltbrød 
helt uten elting!

 

Lyst på noe godt til frokosten eller til kvelds?
Dette brødet er ikke bare kjempegodt,
men det er også utrolig enkelt å lage.
Har du ikke alle ingrediensene kan du godt bytte ut med noe annet,
bare forholdet mellom tørrvarer og vann er likt.


Dette er nok til 2 brød
1 pk gjær
1 liter lunkent vann
650 gr siktet speltmel
250 gr sammalt speltmel
 60 gr solsikkekjerner
60 gr gresskarkjerner
50 gr havregryn
100 gr linfrø
1 ss salt
Jeg har også 1 ss Ferskere bakst (fra Idun)

***

Rør sammen alle ingrediensene til en løs deig.



La deigen heve ca 30 min. under plast eller lokk.


Hell deigen over i to godt smurte brødformer og strø over gresskarkjerner.



La heve i ca 45 min. 



Sett i ovnen og stek brødene på 225°C i 35-40 min.


Ta dem så ut av formene og stek opp ned på rist i 10-15 min til.



Dette gjør at skorpene blir sprø og gode.


Så er det bare å la brødet kjøle seg ned litt på en rist, 



før man finner frem favorittpålegget.


Et utrolig godt og saftig brød med knasende sprø skorpe!



No comments:

Post a Comment