Wednesday, October 1, 2014

Gammeldagse Havrekjeks!

ABs gammeldagse
Havrekjeks!
Passer utmerket til kvelds og til et glass melk, eller en kopp te.


Denne oppskriften fikk jeg av en "tante" for over 20 år siden.
Jeg har annektert den, og omdøpt den slik at den nå er min egen...



Og Havrekjeksene er enkle å lage.

Du trenger:
300 gr hv. mel
200 gr. havregryn (lettkokte)
200 gr Meierismør (smeltet)
1-1.5 dl melk (prøv først med 1 dl)
3 ts Hornsalt
2 ss sukker
1/2 ts salt

Deigen røres sammen og kjevles ut så flat som mulig.

Stekes på brett med bakepapir i 10-15 min i ca 175°C varme midt i ovnen.
De hever i høyden, ikke i bredden, så det går fint med 12-14 stk på bakebrettet.

Deigen er nok til 40-60 kjeks etter tykkelsen.


Bland alt godt i en bolle. Ikke bruk all melken, da deigen kan bli for våt.
Den skal kunne kjevles ut, så evt. spe på med mel og gryn.


Stikk ut kjeks enten med en stikker ca 7 cm i diameter, eller bruk et kjøkkenglass og stikk ut runde kaker.


Kjeksene blir sprøere jo tynnere du kjevler deigen.
På grunn av havregrynene vil kjeksen aldri bli helt sprø.


50-70 kjeks! Her kan man jo dele med familie og venner?


Passer utmerket til et glass melk, en kopp eller hva man er mest glad i.


Jeg elsker Brunost - så pålegget gir seg selv for min del.


Kjempefint å ha en krukke stående på benken slik at man kan forsyne seg når man er litt småsulten.


Ellers det kommer noen innom som man kan servere noe godt.
Kanskje sammen med Biscotti? Oppskriften finner du her.
De lekre krukkene finner du hos Dr. Lykke.

2 comments:

  1. Dette ser bra ut,skal prøver dette

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så hyggelig!!! ☺ Kan absolutt anbefales - er en hit her i huset (har til og med en liten boks med på jobben til tider da sulten tar overhånd!).

      Delete