Tuesday, January 14, 2014

Staffeli-kort - Easel card Tutorial

Enkelt og gøy!
Staffeli-kort kan gjøres på mange måter,
men dette er den enkleste måten å gjøre det på.
For mottageren blir det jo et lite kunstverk som kan stå fremme.

                                                                                Hvordan lage staffeli-kort

Jeg bruker helst Bazzill-kartong da den er stødig.
6x6" er en ok størrelse, men jeg synes kortet kan bli litt stort 
og kutter heller til 14x14 cm.


Et staffli er et støtteapparat ofte brukt når man maler bilder.
I så måte er et staffeli-kort et kort som er støttet opp.
Vi har oversatt dette fra engelske Easel/Easel card.


Først kutter jeg 14 cm bredt, så 28 cm lang.
Så kutter jeg en kartong som måler 14x14 cm 
- som skal bli til forsiden av staffeli-kortet.
Samt en hvit kartong i 13.x13.5 cm som blir innsiden av kortet.


Kartongen preger jeg på midten, på 14 cm, 
så igjen på 7 cm på den ene halvdelen som skal bli
støtteapparatet - staffeliet kortet limes fast til.


Kortet blir da seende ut som dette når det brettes innover.


Her er de to kort-delene ferdig kuttet, preget og brettet.


Forsiden av kortet, 14x14 cm kartongen, skal limes fast 
på delen som er preget ved 7 cm.


Så velger jeg ut papiret jeg vil skal dekke kortet mitt.


Denne gangen har jeg valgt en paper pad med ton-i-ton farger,
også med glitter.


Så begynner stempling, dekorering og hva nå enn.


Den hvite kartongen skal skrive en hilsen på så den limes til den delen av kortet som ikke er brettet, altså 14x14 cm.
Dette blir den delen som synes når staffeli-kortet er brettet ut.


Jeg bruker Shark Tape til å feste kortet til staffeliet.
Tapen kan rives av/klippes, og sitter veldig godt fast.


Kortet skal festes på den nedre delen av staffeliet som ble preget (7 cm).


Kortet ferdig pyntet og limt fast til staffeliet.


Jeg pynter alltid kortet før jeg limer det fast.


Staffeli-kortet sett fra siden ferdig montert. 
Man kan tydelig se at kortet er støttet opp.


Øverst på baksiden av kortet har jeg stemplet på en gratulasjon 
- den vil synes fra baksiden når kortet står.
Jeg har også signert kortet nederst bak på staffeliet.


For at selve kortet skal holde seg oppe må det støttes.
Her har jeg brukt samme papir som på kortet, 
stemplet og limt fast med 3D-puter. Man kan ellers klippe og lime fast border, lime på blomster, perler eller bling.


Da begynner kortet mitt å bli ferdig,


siden det står fint oppe av seg selv.


Stemple noen hilsener i kortet, så er det klart.


Lykke til! 
Er det noe du lurer på, bare spør!






No comments:

Post a Comment