Saturday, December 28, 2013

Kalkun-saus!

Vi feirer Nyttårsaften med kalkunmiddag!
I vår familie har vi også kalkun 1. Juledag.
Og bortsett fra kalkunen, er sausen det viktigste på bordet!
Det er ikke så tidkrevende eller vanskelig å lage en saus selv,
og den er mye, mye bedre enn posesausene.

                                                                                Deilig kalkun-saus!

Til ca 6 porsjoner trenger du:
1/2  grillet kylling e.l
Vann

5 ss Hvetemel
50  gr. Meierismør
Fløte
Rødvin
Hønsekraft
Oksebuljong (terning e.l)
Brunost
Salt & Pepper
Evt. Sukkerkulør for mer farge

                                                                              Hvordan lage sausen

Det hele begynner med hønsekraften. Den lager jeg på f. eks en halv grillet kylling. Skinnet på kyllingen er tilsatt masse godt krydder som gir smak til
kraften. Jeg fyller ca 1.5-2 liter vann i en kjele, tilsetter noe salt og masse pepper (Jeg bruker "5 blend Pepper" altså en blanding av flere pepper.).
Så lar jeg dette småkoke 1.5-2 timer på laveste temperatur.
Dette blir en smakfull hønsekraft som base til sausen.
Ta ut skroget og sil av kraften til den er uten kylingrester.


Når kraften er ferdig skal selve sausen lages.
Jeg bruker en jerngryte til å lage sausen i. Jeg lager sausen av meljevning:
melet skal brunes i gryten og må røres og pass på at den ikke blir svidd. 
Melet skal være lysebrunt.


Når melet er lysebrunt, tilsettes og røres smøret inn.
Kan være lurt å ta kjelen av varmen.


Så tilsettes ca 1 dl hønsekraft og rør inn.
Bruk en øse og ta fra kraften du har laget. Ca 1 liter oppi gryta. 
Sett tilbake på varmen og rør godt sammen. Ha i ca 1 dl fløte, rødvin, 
gjerne 2-3 dl (dette for syre i sausen). 
Ha i mer av hønsekraften til du har ca 1-2 liter saus.


Ha i salt og pepper, rør godt og la det koke opp.
Ha i ca 1 dl fløte til, eller mer. Dette gir god smak.


Ha i en god bit brunost (for sødme i sausen) og en oksebuljongterning.
La sausen koke 30 min. eller mer.
Smakes til, til du synes dette passer din gane med krydder, vin, fløte osv.


Hvis du liker sausen litt mørkere brun på farge, kan du tilsette 
noen dråper med Sukkerkulør og røre rundt.
Ha i litt stekesjy fra kalkunen når den er ferdig
- det setter en ekstra god smak av fugl på sausen!




                                                          Kalkunen - hovedattraksjonen!

Jeg pensler alltid kalkunen underveis for den skal være saftig:
Meierismør, salt & pepper samt paprikapulver smeltes og røres sammen og pensles på kalkunen under stekingen.
Når fuglen er ferdig, brukes litt av sjyen oppi sausen. Det setter god smak.


Vi bruker alltid ferdig marinerte kalkunbryst, 
da disse er saftige og gode, og umulig kan gå feil.
Dessuten, det er altfor mye bein/skrog på en hel kalkun for min del.


Jeg har også eplebåter og svisker som jeg legger oppi 
formen mens kalkunbrystet stekes. 
Alt serveres med hjemmelaget Waldorfsalat, poteter, rosenkål og erter.


Farge som pynter fatet må til: epleskivene og sviskene fra steken er med samt salat, litt tomat og ikke minst klementiner i skiver.

                                                    Bordet - dekket til festmiddag!

Da avsluttes det gamle året på en tradisjonell og deilig måte, 
og vi kan se det nye året velkommen med familie og venner rundt et festpyntet bord!

GODT NYTT ÅR!



No comments:

Post a Comment