Monday, December 16, 2013

Lussekatter!

Lucia-dagen feires med Lussekatter!
Men, Lussekattene er like gode etter 13. desember, også!
De kan fryses og varmes kjapt opp igjen i ovnen et par minutter.

                                                                         Oppskrift


150 gr smør
5 dl melk
50 gr gjær
1 gr Safran (evt litt til dersom du liker smaken)
150 gr sukker
½ ts salt
2 ts Kardemomme
Ca 14+ dl hv.mel

1 egg til pensling
1 dl rosiner

1. Smelt smøret
Tilsett litt lunken melk (37°C).
Smuldre gjæren i bollen, røres ut.
Bland i resten av melken.

2. Rør i sukker
Salt
Kardemomme
Safran
og mel til deigen er passe fast.

La deigen heve under plast til dobbel størrelse,
ca 40 min.

3.  Stekeovnen settes på 250°C.
Bruk bakepapir.

4.  Strø først mel på benken/bordet elte så deigen godt.
Deigen deles i ca 35-40 biter.
Rull ut fingertykke pølser og form til Lussekatter
på bakeplaten (med bakepapir).
Pynt med rosiner.

Etterheves under et håndkle på et lunt sted i ca. 15 min.
Pensles så med egg.

Stekes så i 5-8 min.

OBS! Safran kan byttes ut med Gurkemeie for fargen, men den smaker ikke like godt.


Dobbel størrelse, eller ca 40 min heving.



Fingertykke pølser, ca 25 cm lange.



Pyntet med rosiner og heves for 2. gang.



Pensles med egg og så klare for 5-8 min steking i ovnen.


Deilig duftende Lussekatter avkjøles på rist.
Så er det bare å spise seg mett!


Og feire Lucia-dagen, selvfølgelig! ☺





No comments:

Post a Comment