Friday, April 25, 2014

Frøloff!

Franskbrød!
Fra skolekjøkkenet triller en og annen perle.
I 35 år har denne oppskriften fulgt meg.


Oppskriften er kort og grei - litt i korteste laget, 
for dette med heving og steking var det ikke så nøye med?!
Men, slikt finner man jo ut av etterhvert.
Loffen er kjempegod, og holdbar, så har du lyst på en god
 og hjemmelaget loff til rekene - prøv denne!

Franskbrød:
2 dl H-melk 
25 gr gjær - en halv pakke (gjerne fersk) 
5 dl hvetemel
1 ts salt
1 barneskje Meierismør
Evt 1/2 ss Ferskere Bakst

Egg til pensling
Evt Valmuefrø

Som regel har man alt man trenger i huset for å lage denne.

***
Slik gjør du:
Melken varmes opp til 37°C.
Smuldre gjæren (f.eks i bakebollen) og røre ut i melken.
Ha i smøret slik at det kan smelte i.
Ha så i smør, salt og mel, blandes godt til en passe klissen røre.
Sett på et lunt sted under plast i 30 min. til heving.

**
Sett ovnen på 200°C.
Elte deigen med mer mel slik at den kan rulles ut til brød.
Du kan enten lage en rund kake, et avlangt brød eller rulle ut og legge i en brødform (smurt/strødd). Denne oppskriften er nok til ett brød!
Heves i 30 min. med plast på et lunt sted.

*
Pensle med egg og strøes evt. med valmuefrø
Stekes midt i ovnen i ca 20-30 min.
Avkjøles på rist.

Jeg starter bakingen ca 1.5-2 timer før loffen skal serveres.
Heving og steking er det som tar tid.


Min kjære har fått dilla på
loffen - og jeg baker den så gjerne.


Etter 20 min i ovnen, tar jeg loffen ut av formen og legger den på hodet og steker sprø skorpe rundt hele i ca 10 min.


Jeg er nå helt sikker på at min kjære også bakte denne på "Koken" 
sammen med resten av oss i klassen da vi gikk i 7C.
Og koklærerinna vår har fått beskjed om at loffen hennes bakes hver fredag!


Franskbrødet - loffen - har fulgt meg siden jeg var 12 år!
Lurer på om noen kaller den "Melkeloff"?
Uansett, den er saftig og god den dag i dag, så hvorfor ikke bake den?


Kjempedeilige! 

Den litt mer stramme loffeformen - smaken er den samme!


Klare til rekeaften!


Hos oss er det nemlig Reker & Sjampis hver fredag!
Stikk i strid med resten av Norges befolkning....
Men, lite jobb og kjempegod mat som er klar når vi er!


Det har blitt noen flasker "sjampis", 
enten Champagne eller musserende hvitvin, i årenes løp.


Og hele familien og alle våre venner vet at kommer de en fredag,
ja da blir det rekefest! For hos oss er reker og skalldyr skikkelig festmat!


"Livet består av øyeblikk
NYT DEM!"

Gode, gamle minner! ☺


Jeg fikk min første kokebok av Pappa (som er veldig glad i og 
superflink til å lage mat) da jeg var 12 år!
Denne boken følger meg enda! Snakk om flott - og matnyttig -  minne. 
Og han bidrar enda med gode oppskrifter!

No comments:

Post a Comment