Tuesday, December 3, 2013

Lag en vakker dørkrans til Jul!

En vakker dørkrans!
Et smykke på døren som ønsker gjestene velkommen,
- kransen lager du selvfølgelig selv!


Denne skal ønske alle velkommen til oss i hele desember!
I år har jeg laget to stykker - en til vår dør og en til Svigerfar sin.


Svigerfar fikk en litt mer mandig krans.

                                                        Hvordan lage en dørkrans

Du trenger en halmkrans - i ønsket form og størrelse (kjøpes f.eks på Plantasjen).
Så trenger du grønt til å dekke kransen med.
Vi har felt en stor tuja som stod inntil husveggen og inngangsdøren vår.
Det ble til mange kranser og mye pynt i potter!
Jeg plukker også grønt fra Barlind og Einer rundt huset og i skogen.


Lag små buketter av det grønne du skal ha på, 
og sett fast med streng/vikletråd (fåes i blomsterbutikker). 
Snurr rundt buketten i nederkant og rundt selve kransen for feste.


Sett bukettene over/oppå hverandre slik at de dekker halmkransen helt. Det skal være tykt og lubbent av grønt. Du skal ikke se halmkransen når den henger på døren, så fyll godt helt inni kransen.


Slik ser baksiden ut når jeg er ferdig.
Finn en streng, træ den innimellom og lag en løkke til oppheng. 
 Sett fast pynten med steng eller aller helst med limpistol og smeltelim.
 Obs! Limpistolen er varm og limet setter seg fast i huden ved berøring = fjern limet umiddelbart ved hudkontakt og evt . ved brannsår, bruk BurnAid!


Så pynter du med det du liker best.
I år her jeg kjøpt en del på Mester Grønn, fant noe gammelt jeg hadde
og har satt på små rød og hvit-rutete sløyfebånd.
Hjertet som er satt fast under er fra Europris.
Jo mer, jo bedre! Det lærte Mamma og jeg på kurs tidlig på 1990-tallet!
Og vi mener fremdeles det at gjelder den dag i dag.



2012 - kransen gikk også i grønt og hvitt.

                      
2008 - grønt, rødt og gull.
Pyntet med mini-juletrepynt med sløyfer.

                                                                              Kranselag!

Kranselag med 6-Klubben hos Elin - en årlig begivenhet.
Vi møtes mandagen før 1. Advent og spiser pinnekjøtt før vi lager dørkranser sammen.


Damene jobber intensivt - her skal vi produsere!


Masse jobb med å få alt det grønne på før moroa begynner.


I år ble det tuja - masse grønn og fin tuja på alle.

                                                                       Kransene

Nissen er med hvert år - herlig tradisjon!


Og denne jenta går for julete tradisjon.


Blidt fjes midt i en krans!


Noen ganger hjelpes vi ad.


Jeg endrer farger og pynt på min krans hvert år.


Rødt og grønt.



Og hele to kranser i år!


Elin, eller Mamma som jeg kaller denne flotte damen, er primus motor
for "Kranselaget" vårt i 6-Klubben. 


At vi nå har laget kranser sammen i 12-13 år er i alle fall helt sikkert.
Og Elin, ja hun lager de vakreste kransene av oss alle!!
Takk for nok et herlig Kranselag!


No comments:

Post a Comment