Tuesday, December 10, 2013

Julenatta på kjerringa!

Ikke stress med julen, 
selv om du synes tiden renner fra deg!
Du rekker ikke mer ved å stresse, men du kan slite deg helt ut.
Når julenatta kommer, er ikke alt du rakk så nøye likevel!
Noen tips fra meg om
Hvordan rekke julen!


I den søte førjulstid er det nok av utfordringer for oss.
De fleste har en full jobb ved siden av et familieliv,
og den gamle drømmen om en perfekt jul med 7 slag julekaker i boksene, nyvasket hus, julegardiner, hjemmelaget julepynt ute og inne 
og fantasifulle gaver til alle, slår fort sprekker.


I  mange år jobbet jeg i butikk. Det ble lange kvelder og søndagsjobbing.
Så endte jeg med en salgsjobb på kontor. En med julerush fra midten av oktober til første uken av desember. Første julen var jeg totalt uforberedt.
Kjente stresset komme sigende jo nærmere 24. desember vi kom.
Men, det er jo jeg som legger føringene til stresset, og dette har jeg lært av.
Ikke alle år har man like god tid til forberedelsene av forskjellige grunner, og da må de bli heller enkle, men bra.


Alle som kjenner meg stønner høyt hvert år: jeg er ferdig med julegavene tidlig på høsten. Dette kan være smart av flere grunner.
For meg så kan jeg få med meg sesongsalg og gode tilbud før julestria,
jeg fordeler utgiftene over flere måneder av året og jeg har alle gavene i hus i god tid. Jeg har også tid til å tenke gjennom hva hver enkelt skal få. Bruk av Xls-ark er på sin plass: hvem skal få hva!
Så tar jeg en kosedag eller to med julemusikk og gløgg og pakker inn gavene.


Hvert år krysser jeg av for hvem jeg har sendt julekort til og hvem jeg har mottatt fra. To år uten kort tilbake, og vedkommende strykes av listen (Xls-ark). Og selv om jeg lager kort til alle anledninger hele året gjennom
trenger slett ikke (alle) julekortene være hjemmelaget! Det tar jo jammen tid nok å skrive dem. Skriv et julebrev på PCen, skriv det ut og legg i konvolutten med navn på mottager og signert kort og julehilsen, da vel.


Utelysene pynter og lager ekstra koselig stemning i desember.
Heng dem opp før desember, før kulda og snøen, 
men tenn dem 1. søndag i Advent.


Trenger man virkelig 7 slag tørre kaker til jul?
Finn familiens favoritter og bak dem - eller kjøp dem!


Det er mye man kan gjøre før selve julemåneden 
og du rekker alltid å planlegge litt i god tid.
Hva med å kjøpe kommende jul sin bordpynt i form av lys 
og servietter på romjuls- og januarsalget som kommer?


Hos oss begynner vi julepyntingen 1. Advent. 
Litt pynt hver dag, eller for hver ny Adventssøndag.
På så måte er pyntingen ferdig i god tid til jul.


Etter vanlig "fredagsrent" er huset gullende rent og klart til årets 
store og deilige julefeiring!


Min kortversjon for å nå i mål til jul:
Julekortet er en gammel og hyggelig tradisjon, faktisk fra begynnelsen 
av 1900-tallet i Norge. Ett bilde i løpet av året har muligens pekt seg ut og kan pryde årets julekort? Du kan enkelt og kjapt lage årets julehilsen på nett hos en av fototjenestene. Frimerker selger de, også!
Vil du likevel lage dem selv, eller med barna, kjøp et sett i hobbybutikken!
 Har du gaver eller kort som skal sendes til utlandet, begynn med disse da leveringstiden er lenger, naturlig nok, i desember.
- Julegavene handles på nett (sjekk lev.tidene!). Noen nettsteder pakker faktisk også inn gavene før de sender dem til deg. Du henter dem på Posten på vei hjem fra jobb.
Still krav til mottager: be om ønskeliste (og ha din egen klar...)!
- De 7 slagene til jul, eller hvor mange kakeslag du måtte ønske, handler du like godt på butikken sammen med ribba, pinnekjøttet eller kalkunen.
Pepperkakedeigen kan du kjøpe på butikken om du har barn som vil bake.
Avtal med venner, bak en dag med dem og lag en hyggelig tradisjon av det.
Rundvask av huset til Jul? Den der hvor man tømte kjøkkenskapene og hadde full rengjøring høyt og lavt? Den tar man glatt på nyåret når grana er ferdig-drysset ute og alle tørre kakerester fôret utefuglene...
- Ta en helg midt i Advent og sett av noen timer til å få treet i hus. Da kjøper du også juleblomstene du måtte behøve. De er fine hele desember, men litt mindre artige når Primulaen frister om en snarlig gjensyn med våren i januar.
- Planlegg handleturene dine nøye når du har liten tid, samle opp og gjør flere ting på én gang.
- Må du ty til hel- eller halvfabrikat er det helt greit! Det er tanken som teller!


Men husk, at det du ikke rekker til jul, det er det ikke så farlig med!


For Jul blir det enten du er klar, eller ikke.
Så kan du heller planlegge alt litt før neste år, så slipper du stress og mas?


God stressfri førjulstid!

No comments:

Post a Comment