Sunday, January 26, 2020

Sitronmuffins med valmuefrø

MUFFINS! Min lidenskap.
Jeg elsker muffins - men fortrinnsvis hjemmelagde
enten de er kakemuffins eller "middagsmuffin."




Jeg har testet ut en oppskrift jeg fant på Mills.
Røren ble ikke lik, for jeg tar de ingrediensene jeg har.
Liker å bruke opp det som står i kjøkken/kjøleskapet.


Enkel oppskrift som tar ca 45 min. 
Sett ovnen på 180°C.

Oppskrift:

100 gr smeltet smør, jeg brukte Meierismør
revet skall av en vasket sitron
1 ss presset sitronjuice
1 dl melk
2 (romtempererte egg)
2 dl yoghurt (ta den typen du har - jeg har brukt Naturell) 
1 ss valmuefrø
Blandes godt og settes til side.


2 dl Sammalt hvetemel
2 dl siktet hvetemel
2 ts bakepulver
0.5 ts natron
0.5 ts salt
1 dl sukker
1 ts vaniljesukker
Blandes godt sammen.



Rør sammen det våte og tørre til en klumpefri røre.
Spe litt og litt av det våte mens du rører inn.



Ha i muffinsformer.



Jeg hadde ca 3 ss røre i hver muffinsform (fra IKEA).
Det ble 11 muffins, mens oppskriften sier ca 9 stk.



Stekes på 180°C i midt i ovnen i ca 20 min 
(begynn med litt kortere tid og følg med).


Avkjøles på rist før de pyntes med glasur.


Mmmm, lukter himmelsk av bakverk og sitron!


Glasur:
1 dl melis
1 ss kaldt vann
1 ts sitronjuice


Jeg "ringler" over med en skje, men du kan bruke sprøyte.
Drysse valmuefrø over før glasuren stivner.



Da er det bare å servere herlighetene, litt småsunne og kjempegode!

No comments:

Post a Comment