Tuesday, September 2, 2014

Scones & en kopp te!

Erke Britisk og utrolig godt:
Scones!
Jeg får ikke nok...


Jeg har gode minner om Scones og te på besøk hos min tante og onkel fra England. Smaken av nystekte Scones er himmelsk godt!

Målene er oversatt, og litt "rare" men de funker bra.
Du trenger:
365 gr hv. mel
23 gr bakepulver (ca 2 ss)
75 gr Meierismør
170 gr melk
1 egg
45 gr sukker
1 dl rosiner


Bland hvetemel, bakepulver og sukker med smør. Smuldre det sammen med fingrene slik at du får en jevn blanding uten klumper.

Bland egget med melken og hell i den tørre blandingen mens du rører godt.

Ta deigen ut på benken og kna den sammen. Tilsett rosinene.

Dekk til deigen og la den hvile i ca 10 min. før du kjevler den ut.


Kjelve ut deigen ca 4-5 cm tykk og stikk ut runde kaker helst med en stikkeform.
La kakene hvile en time før de settes i ovnen.
Stekes på 220°C i 10-12 minutter.


Nytes ferske med smør og syltetøy på til en god kopp te.



Scones kan du trygt oppbevare i en pose i kjøleskapet noen dager.
Settes i ovnen med varmluft og 175°C i ca 5-6 min, så er de gode og ferske igjen!

No comments:

Post a Comment