Monday, December 22, 2014

Karbonadekaker!

En deilig gammeldags lunchrett,
Karbonadekaker.
Datidens hamburger?
Kjempegod på brød - og du lager de selv!


Jeg synes karbonadene hører hjemme på et koldtbord
eller et deilig lunchbord i julen.
Dette er tradisjon i mitt liv - en smakfull tradisjon.

Oppskriften er lett:
ca 1.5 kg karbonadedeig
1 hel løk raspes på rivjern
2.5 dl følte
3 egg


Alt dette moses og blandes godt sammen i en bolle.


Ha så i og bland godt:
2 ss hvetemel
2 ss potetmel
1 ss griljermel
Salt og godt med pepper


Deigen skal bli blank og fuktig når alt en blandet godt inn.


Karbonadene skal være store og trykkes flate i stekepannen.
Jeg former kakene med en spiseskje i hånden min - rundt og rundt til de blir runde og fine, før jeg legger den i stekepannen.


Jeg trykker dem flate med skjeen, ca 1-1.5 cm tykke.
Jeg bruner/steker dem i meierismør/rapsolje, men du kan bruke margarin.
 

Må ikke stekes på for høy varme, da svir du dem. Lage evt en prøve-kake.
Pass på at kakene har blitt "grå" i fargen til omtrent midt gjennom før du snur dem.


Jeg har heller ikke for mange i pannen samtidig:
kakene skal stekes, ikke kokes.
Jeg vasker også ut av pannen en gang under stekingen.


Karbonadekakene kan fryses, men en smak når de er helt nylaget må man jo ha! Kanskje en perfekt kveldsmat til en god julefilm?
Godt brød hører til (eltefritt speltbrød - Oppskrift
og kanskje stekt løk, sure agurker og et knasende salatblad?


Det tok meg ca 1.5 time fra jeg lagde deigen til 25 karbonadekaker var ferdig stekte. Jeg er ikke nøye på mål og form når jeg lager karbonader. De ser fine ut uansett. Og noen vil ha dem store, andre litt mindre.
 

Dersom du lager små runde boller av disse og legger i en god, brun saus, har du nydelig kjøttkaker.
Uansett - nyte hjemmelagede og smakfulle Karbiser!

No comments:

Post a Comment