Saturday, April 18, 2015

Steinalderbrød

I dag har jeg prøvd et nytt brød, nemlig
 Steinalderbrød!
Utrolig saftig, godt og lettlaget.


Dette brødet er utrolig raskt å lage. Forberedelsene tar omtrent 5-10 min. og brødet trenger ca 50 minutters steketid. 
Grunnen til at det er så raskt og lett å lage er at ingrediensene består bare av egg, olje, frø, kjerner og nøtter. Dessuten krever deigen ingen elting eller heving. 
Kan det bli lettere?

♥♥♥
Du trenger:
6 egg
1 dl olje – ikke raffinert. Bruk f. eks kaldpresset olivenolje. 
(oljen kan sløyfes og eventuelt erstattes med vann eller plantemelk).
2 ts salt
120 gr av hver av: 
valnøtter
mandler
solsikkekjerner 
gresskarkjerner
linfrø og 
sesamfrø.

Jeg blander først godt alt det tørre før jeg har i olje og egg.


Alle ingrediensene skal røres sammen med en bolle.
Nøttene trenger  ikke å hakkes først, men kan haes i hele.


 Så heller du massen i en smurt brødform (jeg smører med smør)


 Steker det i ovnen på 175°C i 50 til 60 minutter.
Jeg tar det ut av formen og ettersteker ca 5-10 min opp ned i ovnen, men det er ikke nødvendig.


Avkjøles på rist, og serveres f.eks med god-osten på.


Brødet bør oppbevares i kjøleskap på grunn av fettmengden, og det kan holde seg godt lenge om det ligger kaldt.


♥♥♥

No comments:

Post a Comment