Thursday, December 1, 2016

Urtesalt med sitron og Chiliolje

Julegaver 
til dem som har alt.....
Hjemmelagde er koselige å gi bort, 
og deilige å få.
I dag ble det urtesalt og smakfull olje!


For en liten penge kan man lage gaver til som som er smakfulle og lekre.


Litt cellofan (fra Nille) og vi er i havn!


Dette er ikke tidkrevende gaver, så her kan alle henge seg på!


                                            URTESALT med SITRON

Jeg bruker dette halvsaltet i flak.


Jeg har brukt 3 dl salt (hele pakken)
2 store sitroner
(evt. 1 dl salt og 1 sitron)


Finn frem et bakebrett med bakepapir.
Skyld av sitronene og tørke dem før de river skallet av og blander med 
saltet du har hatt i en bolle.
Press saften ut av sitronene og bland alt i bollen.


Hell så alt over på bakebrettet og fordele det jevnt utover.


Jeg lot det tørke på bakebrettet ett døgn før jeg tok det på aller laveste temp. (over- og undervarme) midt i stekeovnen i ca 10-15 minutter med døren på gløtt.


Blandingen ble tørr og fin - og duftet godt i hele huset!


Så hadde jeg urtesaltet over på små glass jeg kjøpte billig på isenkram-butikken.
Det var vasket og tørket godt før jeg hadde urtesaltet på.


                                             CHILIOLJE med Bird's Eye chili

Jeg kjøpte en flaske med god Virgin Olje og Bird's Eye Chilier - som er ganske små og sterke. Jeg kjøpte også små fine glassflasker på isenkram-butikken.
Disse ble vasket (og sjekket for lekkasjer!) før de ble brukt.


Først ha i chiliene, så olje (bruk gjerne en trakt) - og vips! ferdig!


Og så har du hjemmelagde og flotte gaver som ikke slet deg underveis!


På lappene som sitter på glassene står det hva flaskene inneholder.


Litt produksjon i dag - jeg er fornøyd!


Og gleder meg til å gi dem bort til Jul! ☺


No comments:

Post a Comment