Monday, May 12, 2014

Norge i rødt, hvitt og blått!

17. mai!
200-års jubileum for Grunnloven vår!
Dette skal feires!



Vi er invitert på festmiddag - og tar med kort til vertskapet.


Jeg har laget et rammekort fordi jeg vil fortelle en historie med kortet..
Innrammet er det velkjente bildet malt av Oscar Wergeland.
Bildet ble malt mellom 1882-1885 og viser Riksforsamlingen på Eidsvoll fra 1814. 
Bildet henger i dag i Stortinget.


Jeg har selvfølgelig brukt Norges farger på dette kortet (Bazzill-kartong) men også pergament-mønstret ark.
Jeg brukte Paper Distresser rundt sidene for å få gammel "look".

  
Jeg har ellers pyntet kortet med blomster i rødt og hvitt,
 og laget en tag med 17. mai med korsstings-bokstavstickers pyntet med rød sløyfe og limt fast med 3D-puter.


Jeg har også satt på noen grønne blader - for meg er mai også grønn med alt som spirer og gror.


Selve kortet er holdt i rødt og jeg har laget en bakgrunn i blått inne i kortet og brukt 
Punch Around the Page før jeg har limt på hvitt papir.


På venstre siden inne i kortet har jeg skrevet ut en kopi av signaturen til noen av de
112 Eidsvollsmennene fra 17. mai 1814 fra Grunnlovens siste sider med segl.


Den andre siden er blank- plass til vår hilsen.


Vi satser på sol fra skyfri himmel og god varme - og en ellers strålende 17. mai-feiring!

                                                                               Fra idé til ferdig kort.

Til 17. mai-kort bruker jeg alltid rødt, hvitt og blått.
Som sagt har jeg hentet ut bilder fra internett og skrevet ut.


Jeg visste hele tiden at jeg skulle lage et rammekort siden Wergelands maleri skulle
symbolisere 200-års jubileet.


Signaturene kom jeg på underveis.

                                                                                      Rammekort

Skjær til Baxzzill-kartong 8x8".
Preges så på alle sider ved 1/2" og 1".



Klipp ut i hjørenene samt klipp inn til bretting av "esken" som utgjør rammekortet.


Så skal du lage ramme-hullet i midten:
Preg 2 1/2" og 5 1/2" på alle sider. Brukl gjerne en linjal og en blyant til å markere et kryss i midten.



Dette skal skjæres - før det brettes.


Så  brettes det slik at det utveding blir en ramme på ca 2.5 cm rundt hele,
og 1/2" som går inn slik at det blir et hull som måler ca 4x4".
Så limes alle sidene sammen innvendig slik at esken ser hel og fin ut utvendig.


Her kan du lage en boks som du feller i, men jeg synes ofte den blir vanskelig å få den til å passe helt.
Men, skjær ut en bit Bazzill i 5x5" og prege med 1/2" på hver side, klipp ut og lag hakk og brett til en liten eske.


Ferdig måler rammekortet 6x6".


Jeg lager nesten alltid en ramme i mønsterark utenpå
fremfor å lage kortet i et mønsterark - men det går selvfølgelig kjempebra!


Da er det bare å planlegge og glede seg til årets 
store 17. mai-feiring!
Gratulerer med dagen!

No comments:

Post a Comment